söndag 21 april 2013

Andra trädgårdsdagen


Idag blev det full fart igen. Vi har hunnit med massor och nu är kroppen trött!
 
 



Krattat en massa har jag gjort.
Först andra delen av gräsmattan
som jag började på igår.
 
Sen en del på andra sidan gången
och till sist backen vid stora rabatten.
 
Nu är nog 1/3 av gräsmattorna krattade.
 Bara resten kvar!
 


Jag planterade årets pensékrukor idag och då tänkte jag på det Tom, min son, lärde mig när han sommarjobbade på handelsträdgård. Jag vet inte om alla vet det så jag tog lite kort.

En bra pensé skall ha gott om rötter och rötterna skall gärna ha vuxit ut genom bottenhålen.



 När man tar av krukan skall det gärna se ut så här!
Men för att pensén skall växa och må bra när man planterat den så behöver man ta sönder rotsnurret.

 Jag tog en kniv och skar 4 snitt i snurret och delade isär botten innan jag planterade dem. Har man penséer i fyrkantiga krukor så river man av hörnen på plantan för  samma effekt.










Min kalla har övervintrat i stan
och nu börjat växa igen.
Den håller på att spränga sin kruka så idag skulle den planteras om. Men först måste den tas ut ur krukan.
Jag tog hjälp av en palett för att lossa plantan från krukan.
Jag fick även kalla in Harri, men med gemensamma krafter lyckades vi få loss den.







En ny kruka med självattningsinsats köpte vi i stan igår. den är över 10 cm större än den gamla så jag hade tänkt att den skulle räcka till, men ack så fel jag hade!
Det var sååååååå fullt med knölar och rötter i krukan så det blev två krukor fulla. Här till höger den första och nedanför är det som var kvar när jag hade planterat den första krukan.





Så det blev en kruka till och båda krukorna fick sedan flytta in i växthuset tillsammans med en övervintrad Dahlia som jag hoppas tänker komma igen och två små änglatrumpeter.
Harri har kopplat in en frostvakt åt mig också så att det inte blir kris om det blir kallt på natten.




 
 
I krukan som kallan stod i förut bor numera en del av min stora dragon som överlevt flera år i den stora "kruka" som Harri byggde åt mig första sommaren vi var tillsammans. Med tanke på dekoren har "krukan" gått under benämningen Renaulten och när vi flyttade den för att få plats med växthuset igår så gick den sönder. Dragonen var därför tvungen att flytta och en del står i krukan , men den största delen grävde jag ned i en av pallkragarna i trädgårdslandet.
Hoppas den överlever där!


 Det sista jag gav mig på idag var min stora rabatt. här är den fotad längst nedifrån
innan jag började vårrensningen.








Och här har jag hunnit (och orkat) med ungefär halva. Det är härligt att se hur fint det blir när man tar bort allt det gamla döda och jag önskar att jag hade orkat lite till, men det får bli en annan dag för nu tog orken slut!!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar