söndag 21 april 2013

Första riktiga trädgårdsdagen!


 20 april var det vackert väder och ledig lördag. En underbar kombination. Jag började röja i trädgården. Här är rabatten mitt framför entrén före och efter röjandet! Jag älskar vårröjet i trädgården för det syns hela tiden att man gör något!
 Björkstubben som soluret har stått på har sett bättre dagar. Vi bestämde att den får vara kvar tills efter vivorna har blommat, sen blir det till att gräva upp och ta bort och höra om.



Klätterrosen var jag tvungen att tukta lite trots att det är alldeles för tidigt, men nu finns det hopp om att kunna styra den lite.


I stora buskrabatten är det full fart! 
Bergeniorna tycker att de skall vara överallt så jag fick riva bort massor av blad för att släppa fram påskliljor och nävor i överkanten.

 Vid staketet framför hiehörnet växer en klätterhortensia och en guldhumle. Klätterhortensian levde ett väldigt hårt liv förut och höll på att drunkna, men i höstas flyttade vi den närmre öppningen i staketet till torrare mark och nu är den väldigt pigg!



Guldhumlen var jag tveksam till om det fanns liv i, men vid närmare besiktning fanns det nya skott så nu finns det hopp!

 Årets första lunch i solen hör till trevligheterna.
 

Halva gräsmattan på framsidan krattades också denna dag. Andra halvan får vänta till imorgon!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar