fredag 3 maj 2013

En kväll i trädgården

Äntligen har det blivit så där som jag längtat efter....
När vi bodde i stan och bara var på landet på helgerna så sa vi alltid:
 -Tänk när man kan trädgårdspyssla på kvällen efter jobbet.
Och ikväll var det en sån där underbar kväll, med vårsol och trädgårdslust!
Först tog jag mig en tur runt trädgården för att se vad som hänt sen sist, det växer ju så det knakar nu!

 I stora rabatten är gullvivorna knubbiga, tulpaner och kejsarkronor är på gång och påskliljorna har börjat blomma.


 I trädgårdslandet växer vitlöken ordentligt, det ser ut att kunna bli bra skörd där! En ny plantlåda har Harri byggt också. Den sitter som lock över en brunn i trädgården och tyvärr står den där det nästan aldrig är sol... Vad vi skall ha i den får vi fundera lite på...

 I buskrabatten växer tulpanerna rejält och krokusen har blommat över. I överkanten har påskliljorna kommit igång ordentligt och nävorna växer rejält.

 Rabatten vid parkeringen ser lite kal ut, men de knallgula krokusarna blommar i alla fall!
Klängrosrabatten ser desto fylligare ut och där har krokusarna nästan gått över, men klockorna laddar för att följa efter med ny blomning.

 Rabatten mitt fram är också fylligt grön. Och här lyser pensékrukorna upp tillvaron.

Vivorna runt stubben växer också rejält och faktiskt såg jag en blomma på väg att slå ut!
 Efter fototuren runt trädgården var det dags att göra lite nytta. Jag skolade om mina grönkålsplantor. 16 st i stora krukor och resten fick åka i komposten. Sen delade jag på de tagetesar som stod 2 i samma kruka också. Och så fick alla småplantorna flytta ut i växthuset.
 
  I växthuset bor även en magnolia och 6 lavendlar som jag fyndade på Bauhaus i tisdags. De väntar på lite mer värme ute innan de skall få bo i stora rabatten. Och sen står där en änglatrumpet som Harri tog med från stan idag, den skall få en ny större kruka i helgen. Nu är det bara de två största änglatrumpeterna som står kvar i övervintringen i stan. De får nog komma hem till veckan och bo i växthuset de med.
.
Vi avslutade kvällen med att räfsa lite mer gräsmatta, men det glömde jag fota så det får vi ta en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar