torsdag 30 maj 2013

Mera trädgårdsland..

Nu växer det så det knakar i trädgården, man hinner inte riktigt med. I helgen var vi på konfirmation, men i tisdagskväll fick vi en sån där skön efter jobbet kväll i trädgården.
 
 
 
Jag köpte purjölöksplant förra veckan och nu fick jag satt dem och mina 4 squash plantor i två av bäddarna som var tomma. Närmare 60 purjolökar blev det. Hoppas de skall växa bra där under duken så att vi får mycket purjo i frysen sen.
 
 
 
 
 
 
 













Sen klippte vi ned rosor också. Den till höger står i stora rabatten och vi flyttade den hit mitt i blomningen förra året. Grannarna ville inte ha den mitt i gräsmattan. Den har kommit igång riktigt fint, så nu vågade jag klippa ned den. den stora klätterrosen behövde också klippas lite, men mest klippte jag ned klematisen som hade frusit ända ned. Men den lever och har påbörjat sin klättring uppåt igen!

Något annat som lever är mina hostor. Jag gillar ju inte hostor, men fick ett par plantor från en granne härom året. Kan inte med att slänga plantor så jag satte dem i min sämsta rabatt och hoppades att de skulle tyna bort. Nu i vår hyste jag stort hopp om att de hade dött för de visade sig inte, men nu så är de tillbaka... Skall nog lägga ut dem på blocket ihop med lite andra småplantor.

I stora rabatten har jag alunrot "Purple Palace" de har frösått sig, i massor. Så nu skall jag ta och kruka ett gäng sådana och låta dem växa till sig i växthuset några veckor. Likaså frösår sig det rosa löjtnantshjärtat villigt. Många små plantor finns det. Tänkte göra likadant med dem och se om det finns något intresse av att köpa dem...




















2 kommentarer:

  1. Jag skulle mycket väl kunna tänka mej en hel rabatt med hostor och löjtnantshjärta, och har en hel långsida av köksträdgården ledig! Men jag gissar att ni inte är hemma på tisdag eftermiddag, då vi har vägarna förbi? Vi kanske kan lösa det? Kram! Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lösbart! Hur dags på eftermiddagen? Vore ju såååå kul!

      Radera